2013 m. kovo 10 d., sekmadienis

Variklio alyva

Daugiau sužinokite apie variklio alyvą

Norint pailginti automobilio, ypač jo variklio, eksploatacijos laiką, vienas iš paprastų, efektyvių ir nebrangių būdų – reguliariai keisti alyvas ir alyvos filtrus. Šitaip sumažinama trintis, nusidėvėjimas, sutepamos stūmoklių, žiedų ir cilindro sienelės, lengviau atvėsta kai kurios variklio dalys. Todėl nenuostabu, kad variklio alyvos ir filtro keitimas yra viena dažniausių iš autoservisuose teikiamų paslaugų. Retas vairuotojas, atėjus alyvos keitimo laikui, pasirenka ją nedvejodamas, tarsi sprendimą būtų priėmęs gerokai anksčiau. Dažniausiai neįvertinama gausi pasiūla, priverčianti sudvejoti net ir išmanantį vairuotoją. Kaip nepasiklysti tarp įvairiaspalvių talpyklų? Tereikia žinoti turimo automobilio modelį, jo amžių, variklio tipą ir šiek tiek suprasti, kaip alyvos skirstomos į grupes.


Variklio alyvos

Renkantis alyvą svarbiausia atsižvelgti ne į jos gamintoją, bet į API grupę ir SAE klampos indeksą, prieš tai žvilgtelėjus į automobilio eksploatacijos instrukciją. Paprastai šnekant, į gerokai padirbėjusį, bet vis dar budrumo nepraradusį variklį netikslinga pilti brangiausios sintetinės alyvos, ypač jei jame nėra hidraulinių kompensatorių. Kokybiška, keičiama laikantis gamintojo rekomenduoto periodiškumo, pusiau sintetinė alyva ne tik nepablogina padėties, bet ir leidžia sutaupyti pinigų. Klaidinga manyti, kad brangesnę alyvą galima keisti gerokai rečiau, jei ji yra nepailginto veikimo kaip, pvz., Castrol long life. Netikslinga pirkti ir pigią, bet neaiškios kilmės į nekokybiškus indus išpilstytą alyvą, motyvuojant dažnesniu jos keitimu.
Svarbiausias eksploatacines alyvos savybes ir tinkamumą konkrečiam variklio tipui apibrėžia kokybės klasė pagal API (angl. American Petroleum Institute) eksploatacines grupes ir klampos indeksas pagal SAE (angl. Society of Automotive Engineers) klasifikaciją. Šie du indeksai yra pagrindiniai žymenys. Pavyzdžiui, pagal API nurodytą eksploatacinę grupę ir kokybės klasę galima nustatyti, kokiam variklio tipui (pirmoji raidė S – benzininiams, C – dyzeliniams; universali alyva žymima dviem raidėmis, pvz., SF/CC – pirmosios raidės nurodo, kad alyva rekomenduojama naudoti benzininiame variklyje, o antrosios rodo, kad alyvą galima naudoti ir dyzeliniame variklyje) ir kokio amžiaus konstrukcijai konkreti alyva yra tinkamiausia.

Techninėje literatūroje ir prekių etiketėse prieš kokybės grupę nurodantį žymenį visuomet rašomos raidės API, įspėjančios, kad po jų esantys įrašai nurodo alyvos kokybės grupę, pavyzdžiui, API SJ, API CI-4, API SJ/CF, API CH-4/SL.
ACEA parengė variklio alyvų klasifikaciją pagal kokybę, kuri nuo 1996 m. sausio 1 d. taikoma Europos automobiliams. Tai būtina dėl to, kad Europoje gaminamų automobilių varikliai, lyginant su Amerikos automobilių varikliais, paprastai būna mažesnio litražo, todėl jų apkrovos darbo metu esti didesnės, ir ne visi API specifikacijos reglamentuoti alyvų kokybės rodikliai atitinka jų reikalavimus.


Variklio alyvų ACEA kokybės grupės
1 lentelė
ACEA kokybės grupė
Alyvos savybės ir panaudojimo sritis
A kategorija – lengvųjų automobilių benzininiai varikliai
A1 – 02
Mažos klampos ir didelio indekso, nedidelės trinties, energiją taupanti (benzino ekonomija – 2,5%) alyva, naudojama rekomenduojant automobilių gamintojams.
A2 – 96
Bendrosios paskirties, normalaus keitimo dažnio alyva, tinkanti daugumai variklių, išskyrus didelės apkrovos variklius.
A3 – 02
Visasezoninė, nedidelės klampos, stabili ir rečiau (pagal automobilių gamintojų rekomendacijas) keičiama alyva, tinkanti didelės apkrovos varikliams.
A4
Rezervuojama ateities tiesioginio įpurškimo benzininiams varikliams.
A5 – 02
Stabili, skiriama aukštos klasės ir didelės apkrovos varikliams.
B kategorija – lengvųjų automobilių dyzeliniai varikliai
B1 – 02
Mažos klampos ir didelio indekso, nedidelės trinties, energiją taupanti (benzino ekonomija – 2,5%) alyva, naudojama rekomenduojant automobilių gamintojams.
B2 – 98
Bendrosios paskirties, normalaus keitimo dažnio alyva, tinkanti daugumai variklių, išskyrus didelės apkrovos variklius.
B3 – 98
Visasezoninė, nedidelės klampos, stabili ir rečiau (pagal automobilių gamintojų rekomendacijos) keičiama alyva, tinkanti didelės apkrovos varikliams, išskyrus tiesioginio įpurškimo variklius.
B4 – 02
Tiesioginio įpurškimo varikliams, kai jiems tokia alyva yra numatyta automobilių gamintojų.
B5 – 02
Skiriama dyzeliniams varikliams, kai tokia alyva yra numatyta variklių instrukcijoje.
E kategorija – sunkvežimių dyzeliniai varikliai
E1
Nebenaudojama.
E2 – 96
Normalaus keitimo dažnio alyva, skirta paprastiems ir turbininiams bei pripučiamiesiems vidutiniškai apkrautiems varikliams.
E3 – 96
Stabili, gerų plovimo ir įterpimo savybių (pagal automobilių gamintojų rekomendacijas) keičiama alyva, tinkanti sunkiai dirbantiems Euro – 1 ir 2 deginių toksiškumo normas atitinkantiems varikliams.
E4 – 99
Stabili, gerų plovimo ir įterpimo savybių (pagal automobilių gamintojų rekomendacijas) keičiama alyva, tinkanti sunkiai dirbantiems Euro – 1, 2 ir 3 deginių toksiškumo normas atitinkantiems greitaeigiams varikliams.
E5 – 02
Stabili, skirta didelės apkrovos dyzeliniams varikliams, tenkinantiems Euro – 3 toksiškumo normas.

Alyvos kokybės grupės ženklinamos raidėmis ir skaičiais. Pagal paskirtį yra numatytos (1 lentelė) 3 alyvų kategorijos: A – lengvųjų automobilių benzininių variklių, B – lengvųjų automobilių dyzelinių variklių ir E – sunkvežimių dyzelinių variklių. Kiekvienoje kategorijoje alyvos pagal kokybės lygį yra skirstomos į grupes, nurodomas skaičiumi, pradedant vienetu. Kai skaičius didesnis, alyvos kokybės lygis yra aukštesnis. Po to būna nurodomi kokybės įgyvendinimo pagal pateiktą lygį metai. Toliau nurodomas tam tikrų techninių pakeitimų, nekeičiant kokybės lygio, pagaminimas.

Klampos arba skysčio vidinės trinties indeksą apibrėžia SAE vienetai. Šalia indekso esanti raidė W (angl. Winter) nurodo, kad alyva žieminė. Visasezoninių alyvų pirmieji skaičiai rodo, kad alyvos klampa 18 ºC temperatūroje yra tokia pati, kaip ir nurodytos klasės žieminės alyvos, o antrieji skaičiai – alyvos klampa 100 ºC temperatūroje. Be to, pirmą nurodytą skaičių galima vertinti kaip šalto variklio paleidimo sąlygas: kuo didesnis skaičius ir atitinkamai klampa, tuo paleidimas sunkesnis (palyginimui: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W ir 25W). Vasarinės alyvos atskiru raidiniu simboliu nežymimos, tik skaitiniu: 20, 30, 40, 50, 60. Tačiau ekonomiškai efektyviausia naudoti visasezonines alyvas. Jose visada nurodomi du klampos indeksai SAE vienetais, pvz.: 15W-40, 10W-40, 5W-40 ir pan.


Visasezoninių variklio alyvų žymėjimas
2 lentelė
Klampumo klasė
Naudojimas priklausomai nuo klimato zonos ar metų laiko
Naudojimas atsižvelgiant į oro temperatūrą, C 
SAE 0W/30
Visasezoninė alyva
Žemiau –30 iki +30 °C
SAE 0W/40
Visasezoninė alyva
Žemiau –30 iki +40 °C
SAE 5W-30
Visasezoninė alyva
Žemiau –20 iki +20 °C
SAE 5W-40/50
Visasezoninė alyva
Žemiau –20 iki +40 °C
SAE 10W-30
Visasezoninė alyva
Nuo –20 iki +20 °C
SAE 10W-40/50
Visasezoninė alyva
Nuo –20 iki +40 °C
SAE 15W-40/15W50
Visasezoninė alyva
Nuo –15 iki +40 °C
SAE 20W-50
Visasezoninė alyva
Nuo –10 iki +40 °C


Visasezoninių transmisinių alyvų žymėjimas
3 lentelė
Klampumo klasė
Naudojimas priklausomai nuo klimato zonos ar metų laiko
SAE 75W-90
Visasezoninė alyva
SAE 75W-140
Visasezoninė alyva
SAE 80W-90
Visasezoninė alyva
SAE 85W-140
Visasezoninė alyva / vasarinė alyva


Transmisinės alyvos

Šiuo metu daugiausia yra naudojamos API GL-1, API GL-4 ir API GL-5 kokybės grupių alyvos.
Kokia alyva turi būti tepama automobilio transmisija ir kada ji keičiama, nurodo automobilio gamintojas eksploatacijos instrukcijoje. Perkant transmisinę alyvą, kaip ir variklio, svarbu žinoti jos du pagrindinius rodiklius – klampos klasę ir kokybės grupę, kurie būna nurodyti automobilio eksploatacijos instrukcijoje.

Transmisinių alyvų klasifikacija pagal kokybę (P. Jučas, 2006) 4 lentelė
API kokybės grupė
Alyvos panaudojimo sritis, darbo sąlygos, sudėtis
Krumplinių kontakto slėgis, MPa
Alyvos temperatūra, C
GL – 1
C, S–K, S pavaros, nedidelės apkrovos ir slydimo greičiai, alyvos visai be arba tik be dilimo priedų
1 600
90 
GL – 2
S pavaros, vidutinė apkrova ir slydimo greitis, yra antifrikcinių priedų
2 100
130
GL – 3
S–K pavaros, vidutinė apkrova ir slydimo greitis, yra dilimo priedų
2 500
150
GL – 4
H pavaros, didelė smūginė apkrova ir slydimo greitis, yra efektyvių skiriamųjų priedų
3 000
150
GL – 5
 H pavaros, labai didelė smūginė apkrova ir slydimo greitis, yra labai efektyvių skiriamųjų ir dilimo priedų
> 3 000
150

 Alyvos automatinėms transmisijoms turi būti stabilios trinties, nedidelės ir mažai nuo temperatūros priklausančios klampos, žemos stingimo temperatūros, atsparios oksidacijai ir šlyties įtakai, neputojančios ir nekoroduojančios metalų, gerai tepančios, negadinančios riebokšlių ir ilgai veikiančios. Šiuo metu beveik visoms lengvųjų automobilių transmisijoms yra naudojamos alyvos pagal General Motors ir Ford firmų, o sunkvežimiams – pagal Alison firmos techninius reikalavimus, pvz., Dexron, Dexron II A, Dexron III G.







tinkle prekiaujama šiomis alyvomis:

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą